For English scroll down

Kleur in ervaring

Fenomenologie als artistieke praktijk

Kleur is voelbaar, tastbaar en meervoudig in haar verschijning. Mijn onderzoek richt zich op hoe kleur zich als fenomenologisch verschijnsel in de wereld ontvouwt — als een ervaring die altijd lichamelijk en contextgebonden is.

Kleur als kern van mijn artistieke Praktijk

Kleur is de kern van mijn artistieke praktijk. Niet als decoratie, maar als taal – een manier van denken, ervaren en verbinden. Ik onderzoek hoe kleur betekenis krijgt in verschillende contexten: in beeldende kunst, in taal, in culturele tradities en in persoonlijke ervaringen. Mijn werk beweegt zich op het snijvlak van theorie en praktijk: ik schrijf, maak, geef lezingen en ontwikkel workshops die uitnodigen tot kijken, ervaren en denken.

Of het nu gaat om een bijdrage aan een kunstenaarsboek, een lezing of workshop binnen een academische setting, of een samenwerking met een galerie of kunstinstelling: ik werk graag in dialoog. Altijd vertrekkend vanuit kleur, maar met oog voor wat daarachter ligt – voor het verhaal, het systeem, de waarneming.

Bio Barbara Collé

Als beeldend kunstenaar en filosoof (MA) onderzoek ik hoe kleur verschijnt in onze ervaring van de wereld: hoe ze zich aandient, beweegt, verandert. Mijn werk vertrekt vanuit de fenomenologie, en beweegt zich tussen beeld, taal en denken. Kleur is voor mij geen eigenschap van objecten, maar een ervaring die ontstaat in het waarnemen zelf – lichamelijk, tijdelijk, relationeel.

Een belangrijk onderdeel van mijn praktijk is het werken met risografie. Van zomer 2020 tot voorjaar 2023 was ik verbonden aan de Riso-dependance van Knust Press. De specifieke materialiteit van risoprint – de transparantie van de inkt, het fysieke samenspel van lagen en kleurverschuivingen – gaf ruimte voor intensief experiment. Deze werkwijze heeft mijn denken en maken rond kleur diepgaand beïnvloed. Ook het lesgeven in risografie leerde mij veel: over hoe mensen kleur willen beheersen, benoemen, sturen – en over wat er gebeurt wanneer die controle losgelaten wordt.

Sinds 2021 werk ik voor ArtEZ University of the Arts in Arnhem als online curator binnen het Research Centre-programma.

Mijn onderzoek deel ik ook via gastlessen aan kunstacademies en universiteiten, waaronder de Universiteit van Amsterdam, Willem de Kooning Academie, ArtEZ en Piet Zwart Instituut.

Ik studeerde Wijsbegeerte en Neerlandistiek (MA) aan de Universiteit van Amsterdam, volgde de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en studeerde aan de Faculty of Fine Arts van de Aristotle University in Thessaloniki, Griekenland.

Current – News & Agenda

The flow of Grey – Essay on Chantal Elisabeth Ariëns’ Where are you – Sirocco Journal

“It is the shades of grey that give these art works a lightness. Hopeful is the meaning Ariëns adds to …

The Ouroboros Orbit – 5-7 september presentation at Studio Trouble, Berlin

Throughout August, I will be collaborating with Uta Neumann on our Ouroboros Project. We will conclude this working period with …

Glinsteringen die je bij de kladden grijpen – Essay voor Kunstenlab

Op uitnodiging van Kunstenlab sprak ik op zondag 11 mei 2025 met Roos van Haaften en Pelle Schilling tijdens een …

Publication in ‘A Magazine Curated by’

Her Own Universe The magazine A Magazine Curated by has been in print for 25 years. They made an anniversary …

Relationships with Colour – podcast

Mater Podcast invited Lu and me to have a conversation about colour. We had a really nice chat. Relationships with …
kleur-blauw-barbara-colle

Lecture – Blau etc. at KHB Studios, Berlin

Invitation / Einladung / Uitnodiging Friday 11 April 2025, 19.00 – 21.30 KHB Studios, Nazarethkirchstraße 42, 13347 Berlin Colour Order/Disorder …
Blaue Stunde Berlin, Uta Neumann

Join us: Writing during the Blue Hour in Berlin

On Tuesday 8 and Wednesday 9 of April between 20h00 and 21h00 we will be writing during the Blue Hour …

A month in the Sahara – Tissardmine artist residency

… We were in a place where the sky was an orange and where we could touch the milky way …

Presentation of sketches; the dance of the rainbow serpent and the ouroboros

The month in Tissardmine was full of dreams. Daydreams were everywhere in the vast landscape, during walks, on dune ridges …

Artistic Research on Colour as a Sensual Experience

For a brief moment, we stand face to face with the animate, sustained by colour and time

‘De kleuren maken ons erop attent dat we ons met onze tijdelijkheid moeten verbinden. Dat het leven dan vloeiender en zinvoller wordt. Want dat is het wonderlijke aan ephemeral experiences. Juist door het vluchtige en vergankelijke in kunst te ervaren, komen we zo dicht als we kunnen bij de ervaring van eeuwigheid. We staan even oog in oog met het bezielde dat met kleur en tijd wordt gevoed.’

Uit: Kleuren bestaan bij de gratie van een moment, Mister Motley 26 september 2023

“The colours remind us to connect with our own transience — and in doing so, life becomes more fluid and meaningful. That is the beauty of ephemeral experiences. It is precisely through encountering the fleeting and the transient in art that we come as close as possible to the experience of eternity. For a brief moment, we stand face to face with the animate, sustained by colour and time.”

Contact