For English scroll downKleur in ervaring
Fenomenologie als artistieke praktijk
Kleur is voelbaar, tastbaar en meervoudig in haar verschijning. Mijn onderzoek richt zich op hoe kleur zich als fenomenologisch verschijnsel in de wereld ontvouwt — als een ervaring die altijd lichamelijk en contextgebonden is.
Kleur als kern van mijn artistieke Praktijk
Kleur is de kern van mijn artistieke praktijk. Niet als decoratie, maar als taal – een manier van denken, ervaren en verbinden. Ik onderzoek hoe kleur betekenis krijgt in verschillende contexten: in beeldende kunst, in taal, in culturele tradities en in persoonlijke ervaringen. Mijn werk beweegt zich op het snijvlak van theorie en praktijk: ik schrijf, maak, geef lezingen en ontwikkel workshops die uitnodigen tot kijken, ervaren en denken.
Of het nu gaat om een bijdrage aan een kunstenaarsboek, een lezing of workshop binnen een academische setting, of een samenwerking met een galerie of kunstinstelling: ik werk graag in dialoog. Altijd vertrekkend vanuit kleur, maar met oog voor wat daarachter ligt – voor het verhaal, het systeem, de waarneming.


Bio Barbara Collé
Als beeldend kunstenaar en filosoof (MA) onderzoek ik hoe kleur verschijnt in onze ervaring van de wereld: hoe ze zich aandient, beweegt, verandert. Mijn werk vertrekt vanuit de fenomenologie, en beweegt zich tussen beeld, taal en denken. Kleur is voor mij geen eigenschap van objecten, maar een ervaring die ontstaat in het waarnemen zelf – lichamelijk, tijdelijk, relationeel.
Een belangrijk onderdeel van mijn praktijk is het werken met risografie. Van zomer 2020 tot voorjaar 2023 was ik verbonden aan de Riso-dependance van Knust Press. De specifieke materialiteit van risoprint – de transparantie van de inkt, het fysieke samenspel van lagen en kleurverschuivingen – gaf ruimte voor intensief experiment. Deze werkwijze heeft mijn denken en maken rond kleur diepgaand beïnvloed. Ook het lesgeven in risografie leerde mij veel: over hoe mensen kleur willen beheersen, benoemen, sturen – en over wat er gebeurt wanneer die controle losgelaten wordt.
Sinds 2021 werk ik voor ArtEZ University of the Arts in Arnhem als online curator binnen het Research Centre-programma.
Mijn onderzoek deel ik ook via gastlessen aan kunstacademies en universiteiten, waaronder de Universiteit van Amsterdam, Willem de Kooning Academie, ArtEZ en Piet Zwart Instituut.
Ik studeerde Wijsbegeerte en Neerlandistiek (MA) aan de Universiteit van Amsterdam, volgde de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en studeerde aan de Faculty of Fine Arts van de Aristotle University in Thessaloniki, Griekenland.
Text in English:
Colour in Experience
Phenomenology as an Artistic Practice
Colour is tangible, palpable, and multiple in its appearance. My research focuses on how colour unfolds in the world as a phenomenological phenomenon — as an experience that is always embodied and context-dependent.
Colour at the Core of My Artistic Practice
Colour lies at the heart of my artistic practice. Not as decoration, but as a language – a way of thinking, experiencing, and connecting. I explore how colour gains meaning in different contexts: in visual art, in language, in cultural traditions, and in personal experience. My work operates at the intersection of theory and practice: I write, create, give lectures, and develop workshops that invite seeing, sensing, and thinking.
Whether contributing to an artist’s book, giving a lecture or workshop in an academic setting, or collaborating with a gallery or art institution, I enjoy working in dialogue. Always starting from colour, but with an eye for what lies beyond – the story, the system, the perception.


Bio Barbara Collé
As a visual artist and philosopher (MA), I explore how colour appears in our experience of the world – how it presents itself, moves, and transforms. My work is grounded in phenomenology and moves between image, language, and thought. For me, colour is not a property of objects, but an experience that arises in perception itself – embodied, temporal, relational.
An important part of my practice involves working with risography. From summer 2020 to spring 2023, I was affiliated with the Riso-dependence in Amsterdam of Knust Press. The specific materiality of risoprinting – the transparency of the ink, the physical interplay of layers and colour shifts – allowed for intensive experimentation. This way of working has profoundly influenced how I think about and work with colour. Teaching risography also taught me a great deal: about how people seek to control, name, and direct colour – and about what happens when that control is relinquished.
Since 2021, I have been working for ArtEZ University of the Arts in Arnhem as an online curator within the Research Centre programme.
I share my research through writing and exchange with others. I regularly give guest lectures at art academies and universities, including the University of Amsterdam, Willem de Kooning Academy, ArtEZ, and the Piet Zwart Institute
I studied Philosophy and Dutch Language, Argumentation Theory and Rhetorics (MA) at the University of Amsterdam, and Art at the Royal Academy of Art in The Hague and the Faculty of Fine Arts at Aristotle University in Thessaloniki, Greece.
If you want to hear more:
In the video below (in Dutch) you can listen to an interview I gave about vivid and living colours. And in the podcast (in English) I also talk about what it means when we consider colour to be a verb.
De Tijd van Kleur – video interview
Barbara Collé en Roos van Haaften spraken met Maurits de Bruijn over wat het betekent wanneer kleuren een eigen tijd hebben.














